Evy's fan-club

Les mechants faits détruisent les plus belles théories.

zaterdag 7 juli 2007

Stukje Polen en HP5-bespreking!

http://picasaweb.google.com/lindseyvandevoorde/FotoSPolen/photo#5084450108528654290

Dit is een filmpje genomen uit de tweede auto. Iedereen die nog niet de eer heeft gehad van met Jaques achter het stuur kennis te maken kan hier even de sfeer opsnuiven. De stemmen op de achtergrond zijn geloof ik, ik, Lindsey, Kobe en Sander.

De lol van het verhaal is dat het eerste busje, onder leiding van Jaques, lichtelijk in paniek was gezien we in het midden van een bos op een veldweggetje zaten en dat gewoonweg niet kon de weg zijn die bedoeld was. In het ander busje echter heerste de theorie van Lindsey dat 'Jaques perfect wist waar hij zat gezien hij niet twijfelde bij splitsingen'. Maar goed, we zijn op bestemming geraakt en ik moet zeggen dat we ons in dat bos daar best geamuseerd hebben met oa. safari-mopjes.

Dan verder, ik heb Harry Potter en de orde van de feniks gezien! U ziet het aan de titel, nederlandstalige versie ... Al viel deze wel mee al is dat piepstemmetje van Hermelien gewoonweg dodelijk. Maar goed. Hou u vast, ik ben enthousiast. Ik ben zeer zeker verbaasd over het resultaat, het is goed. U hoort het correct, het is goed. Het is een goede film. Er is geknipt etc. maar het stoort niet, er is héél trouw gebleven aan het boek gezien sommige dialogen gewoonweg letterlijk zijn. Verder is er ook verwezen geweest naar de VOLGENDE boeken. Er zit een hint in van Harry en Ginny. Telkens als Cho ter sprake komt zie je haar teleurgesteld gezicht in beeld. Daarnaast zijn de Ron en Hermelien hints gewoonweg overduidelijk. Als Groemp Hermelien optilt, bv. snelt Ron haar ter hulp met een rotte stok. Niet dat dat veel uitmaakt tegen een reus (die mij trouwens bijzonder gecharmeerd heeft) maar ik bedoel, het is het gebaar dat telt hè: erg goede scène.
Daarnaast gaat er ook erg veel aandacht naar Sirius en Harry. De twee zijn een stuk closer op gebied van knuffelen etc. dan dat overkomt in de boeken maar het is echt goed. Gary Oldman doet het fantastisch en de twee zijn geniaal samen. Een kleine opmerking. Op het einde, vlak voor zijn dood, roept Sirius in het gevecht 'goed zo James'. Tegen Harry, pijnlijk. Dit zit niet in het boek maar het is redelijk terecht denk ik. Erg mooie vondst.
Over geniaal gesproken: Luna. Ik aanbid haar en dit was nog maar de nederlandse versie, ik bedoel ... Verder heeft ze een gigantische rol en is er veel aandacht besteed aan haar relatie met Harry en hoe ze hem helpt dingen te verwerken, etc. Ze zit er gewoon zelfs meer in dan Hermelien.
Hermelien verder was een teleurstelling. Ik heb een beetje de indruk dat Emma Watson haar overacteert en haar haar was op sommige momenten gewoon lelijk en on-Hermelien opgestoken.

Maar wat was er verder nog goed: de scene waarin de Wemels vertrekken van Zweinstein, met het vuurwerk. Prachtige muziek en echt heel mooi in elkaar gestoken. Nog mooi zijn de patronussen. (Rowling heeft tijdens een intervieuw de faunaatvormen vrijgegeven van Ron en Hermelien en deze kloppen. Ik neem dus aan dat die van Luna en Ginny ook gecheckt zijn. Het gaat hier om een konijn en een paard.)

Over Ginny en patronussen gesproken. Rowling heeft vaag in intervieuws al gezegd dat ze een heel sterke heks is en we zien ook kleine stukjes in boek vijf daarrond maar in de film komt dat pas echt goed tot uiting, ze doet echt een paar heel knappe staaltjes toverkunst. Verder heeft ze samen met Marcel een erg mooie rol die kan concureren met Ron en Hermelien.

Tops verder, ik aanbid haar. Haar haar is niet kort en knalroze maar ze is zeer goed en erg charmant. Er zit geen link met Remus in de film maar ik ben wel een heel stuk tevredener met hem dan ik was in de derde film. In deze film komt hij gewoon meer over als Remus. Bij de sterfscene van Sirius speelt hij het ook heel goed.

De sterfscene zelf is een beetje minder dan ik verwacht had. De manier waarop hij doodgaat is redelijk zwak maar de scene erna (je ziet Harry gillen maar je hoort het niet, Remus die hem vaststekt, etc.) is zeer sterk. Net als het gevecht met Harry en Bellatrix erna (in het boek pest ze hem, hier heeft hij haar direct ter sprake en gaat hij twijfelen om haar te vermoorden of niet). Vooral tussen Perkamentus en Voldemort was het echt heel knap. Ook de volgende scene daarop, als Voldemort bezit neemt van Harry is ZEER goed uitgewerkt en echt heel sterk neergezet door Daniel Radcliffe.

Omber dan. Geloof het of niet, haar bureau hangt vol met bordjes met katjes op. Dat wist ik al van de foto's, maar iedere keer als een scene zich daar afspeelt heb je dus het feit dat die beestjes bewegen en miauwen. Je hoort dus de hele tijd op de achtergrond mieuw mieuw en af en er wordt soms gefocust op katjes die door een luikje gaan en zo. Heel mooi.

Eén haper moment waar ik me aan gestoord heb is als Harry, Ron en Hermelien via het haardvuur met Sirius in contact willen komen en ze verhinderd worden door Omber. Op de een of andere manier worden Ginny, Marcel en Luna daar ook bijgesleurd zonder echt een reden.

En dan natuurlijk: de kus, letterlijke zinnen uit het boek, de volgorde is geloof ik een beetje verdraait en ze nemen allebei initiatief terwijl het normaal Cho is maar zeer goed. Zeer schattig, etc. Waar ik me wel een beetje aan ergerde. Het was die jongen zijn eerste kus, moest het nu echt zo'n lang en proffessioneel ding zijn? Maar film is film hè, een kniesoor die daarop let.

Oh ja, voor alle geobsedeerde Lily fans zoals ik, ze zit er niet in. De herinnering is er en je ziet een James met half blond haar en zo maar ik heb geen jonge Sirius gezien en zeker geen jonge Lily. Lily en James zijn wel heel goed vertegenwoordigd. Er wordt veel over hen gepraat en je ziet ze ook vaak, maar dan de oudere versies.

Nou ja wel goed, algemeen geloof ik. Zeer goede en sterke film. De vorige was een hoop actiescenes naast elkaar maar hier ging je eindelijk eens diep. Het psychologische aspect van Harry is zeer goed uitgewerkt en er is veel belang gehecht aan de relatie tussen zijn vrienden die sterk is uitgewerkt. Enige teleurstelling is Hermelien, zoals ik hierboven al zei, het kind komt meer over dan een gesminkt popje dan als Hermelien en dat is nogal jammer. Alle andere personages: sterk met een speciale uitblinker voor Bonnie Wright (Ginny) Helena Bonham Carter (Bellatrix, die trouwens als vierde op de aftiteling verschijnt met eigenlijk maar weinig screentijd maar goed) en Evanna Lynch (Luna).

Muziek, ik heb de soundtrack. Los viel hij een beetje tegen maar in de film past en klopt het gewoon echt. Verder ook nog even aandacht voor de manier waarop gefilmt is. Sommige shots zijn echt heel mooi, vooral in het begin zit het zeer goed ineen. Ook de manier waarop het verhaal uitgelegd wordt (de achtergrond) dmv. krantenkoppen is een heel mooie vondst. David Yeats heeft echt goed werk gedaan, hij mag zeker terugkomen en verstoot gewoon Alfonso Cuaron van de eerste plaats van mn favo hp regisseurs.

Conclusie: zeker kijken!

Evy at 14:57

2comments

2 Comments

at 9 juli 2007 om 08:13 Blogger Linde said...

Ik ga vrijdag kijken! Ben blij dat hij goed is, want heb gisteren de vierde nog eens herbekeken en dat was toch niet zo goed he :(.

 
at 13 juli 2007 om 10:08 Blogger Prince Igor said...

maar !
linde!

wij gingen allemaal samen gaan :-(

met wie moet ik nu nar harry potter gaan kijken :-(

het was de perfecte dominique&linde&evy kans :(

 

Een reactie posten