Evy's fan-club

Les mechants faits détruisent les plus belles théories.

donderdag 2 augustus 2007

Ratatouille

Gisteren naar de film geweest met Linde en Dominique, het oorspronkelijke plan was naa de Simpsons te gaan kijken maar gezien mijn niet grote enthousiasme voor onze gele vriendjes en de goede kritieken van Pixar's nieuwste creatie is het Ratatouille geworden.

En hij was leuk!

Eerste positief punt is het verhaal: een rat met een hoog ontwikkelde smaakzin wil 'creëren in plaats van stelen' en is dus van plan om kok te worden. Als hij gescheiden raakt van zijn familie in een riool komt hij met behulp van de geest van zijn favoriete kok terecht in diens voormalige restaurant. Daar wordt hij gevangen door een roodharige slungel genaamd Linguini (die mij heel hard aan Percy doet denken, afgezien van het hoornige brilletje natuurlijk) die een baantje wil en de twee besluiten samen te werken op een soort van marionet-poppenspeler manier. Natuurlijk is alles wat de rat maakt geniaal, het restaurant krijgt lovende kritieken en Linguini alle eer. Dan volgt er een heleboel tegenslagen, zoals Linguini's romance met de charmante Colette (een kokkin met een uitermate frans temperament), een ratteninvasie in de keuken, roem die mensen naar het hoofd gaat stijgen, etc. Maar vanzelfsprekend loopt het allemaal goed af.
Goed, wel, wat is er positief aan dit verhaal? Persoonlijk vond ik het origineel. Afgezien van de voorspelbare ruzie tussen Linguini en zijn kleine vriendje zaten er weinig of geen cliché's in. Ook het einde vond ik redelijk verassend.

De tekenkunst dan. Er was ons hoogstaand beeldmateriaal beloofd en ik vond wel dat we dat gekregen hadden. Het eten was, hoe moet je het anders zeggen, eetbaar, verder ben ik meermaals aangestoten door Dominique dat de achtergrond 'wel een foto' leek. En dat was echt wel waar, het zicht op Parijs was levensecht, net als de keuken waarin een groot deel van het verhaal zich afspeelt, of bepaalde straten.
De personages dan, vond ik er ook erg leuk uitzien. Levensecht waren ze natuurlijk niet met bepaalde karikaturale trekjes en zo maar het was mooi!
Hoofdpersonage Remy, de befaamde rat, zag er onweerstaanbaar schattig uit, net als de andere ratjes eigenlijk. Het beestje kon soms kijken met oogjes die vind ik wel kunnen concurreren met Puss with the boots van Shrek.

Humor dan, de film was niet echt hilarisch maar ik denk dat hij andere kwaliteiten heeft dan dat. Natuurlijk zaten er wel grappige scenes maar niet van een overdreven hoog niveau of overdreven veel.

Over de muziek kan ik niet echt veel zeggen. Ik heb er op gelet maar ik kan me niet echt meer herinneren wat het nou precies was en of het goed was of niet dus ...

Algemene conclusie: leuke film en zeker de moeite om eens naar te gaan kijken, maar natuurlijk eerst naar Harry Potter vijf hè mensen!

Evy at 04:14

1comments

1 Comments

at 3 augustus 2007 om 11:55 Blogger Prince Igor said...

hij was leuk en wij zijn fantastisch.

 

Een reactie posten