Evy's fan-club

Les mechants faits détruisent les plus belles théories.

zondag 30 september 2007

Feeling vs Eos

Zondagvoormiddag, lekker lui in bed de nieuwe Feeling lezen, en waar stuit je op?

Goed nieuws: onderzoekers van de universiteit van Pennsylvania ontdekten namelijk dat muizen nieuwe haarzakjes kunnen aanmaken als ze gewond zijn. Ze brachten grote wonden aan bij de diertjes en uit de nieuwe huid groeide nieuwe pels. Blijkt dat Wnt-proteïnen hier verantwoordelijk voor zijn. Deze proteïnen worden tijdens het genezingsproces actief en en sturen huidstamscellen naar de wonde, zodat er nieuwe haarfollikels worden aangemaakt. Wanneer de onderzoekers extra Wnt toevoegden, groeide er dubbel zoveel haar. Wnt zou ook gebruikt kunnnen worden om ongewenste haargroei tegen te gaan, wonden beter te laten genezen en acne tegen te gaan. Voor we helemaal euforisch worden: het zal nog even duren voor je bij de apotheker het medicijn kunt kopen. Onderzoekers moeten eerst nog uitvissen hoe ze deze techniek op mensen kunnen toepassen. Wonden aanbrengen is namelijk geen optie.

Het spreekt voor zich, neem ik aan?

Goed, dan. Een tijdje geleden heb ik hier ook een stukje over dierproeven gepost en daarin had ik vermeld dat ik het niet kon geloven dat de wetenschap niet in staat was producten te testen zonder dierproeven. Volgens de laatste Eos staat men vandaag inderdaad zo ver, ik geef jullie de inleiding van het artikel:

De Europese Unie wil tegen 219 meer dan tienduizend cosmeticabestanddelen getest zien op het vermogen om de huid te irriteren. Vanaf 2009 mogen voor die tests geen proefdieren meer worden gebruikt. Een kunsthuid lijkt een goed alternatief, dat soms zelfs nauwkeurigere resultaten oplevert dan tests met dierenhuid.

Hip hip hoera voor de wetenschap! En heel speciaal aan L'Oréal, dankzij wie dit onderzoek oa. tot stand is gekomen. Ondertussen werkt men ook al aan de medische toepassing van de kunsthuid.

De mensheid gaat vooruit, dames en heren :)

Evy at 04:57

5comments

5 Comments

at 1 oktober 2007 om 09:49 Blogger R.becca said...

Zo grof zeg! Die muizen wonden toebrengen!

 
at 1 oktober 2007 om 10:52 Blogger Unknown said...

zoude dat derde-eeuws behangpapier van voor mijn overgrootmoeders tijd niet eens aanpassen...

 
at 1 oktober 2007 om 14:29 Blogger test account said...

dude, zelfs ik herken kant als ik het zie...

 
at 3 oktober 2007 om 01:42 Blogger Prince Igor said...

euhm, excuseer, ik heb dat behang papier daar wel gezet danku vriendelijk !

 
at 11 oktober 2007 om 03:53 Blogger Griffioen said...

eindelijk !!
ik las hier ergens dat je geschiedenis aan Ugent volgt ?
nu nog een correcte bronvermelding gebruiken en prof huppeldepup kan trots op je zijn ;-)

 

Een reactie posten