Evy's fan-club

Les mechants faits détruisent les plus belles théories.

donderdag 30 augustus 2007

België

Geen formatiegesprekken nu, maar gewoon het examen 'Geschiedenis van België'.

Goed, vraag één:

1. Sociaal-economische ontwikkelingen van de Belle Epoque.


Ik dacht dat ik het kreeg. Ik had het geleerd en ik zag het schema voor me, maar ik kon alleen op het tweede deel komen. Dat deel staat er goed op en zo maar jah.

2. Bespreek de repressies na de Tweede Wereldoorlog.


Hierbij heb ik extra naam :D (twee eigenlijk) degene die het georganiseerd had namelijk: Ganshof. Nou ja dit ging goed dus, beetje zagen wat voor soort repressies (epicuratie, volks en gerechterlijk) en dan wie er gerepresseerd was en zo. Is goed gelukt.

3. Bespreek het verloop van de Katholieke Partij in de 20 ste eeuw.


Ik staarde naar de vraag en ik dacht 'neeeeeeeeh'. Eerst kon ik op geen enkele partij meer komen dan de Katholieke Unie. Dan wist ik niet meer wanneer de Katholieke Unie was, etc. Uiteindelijk heb ik gegokt op wanneer de CVP er nu ook al weer was (voor of na WOII) en dat bleek juist te zijn. Dan heb ik zo'n beetje alles in klad opgeschreven wat ik wist en zo en dat in een verhaaltje proberen gieten. Ik heb mooi uitgelegd van de arbeiders die de macht krijgen en zo, een naam kunnen noemen, en ook hun communitaire samen, uit elkaar, samen, etc. kunnen uitleggen maar het zal niet vet zijn. (Ik heb wel gecheckt met schema toen ik buiten kwam maar het is te algemeen en ik heb niets precies opgeschreven.) Nou ja. Ik en partijnamen, bah. Volgens mij is het omdat bij het leren ik steeds 'de Katholieken' zeg. Soit.

4. Ontstaan en kenmerken van Congo Vrijstaaat.


De laatste vraag is de beste, deze kon ik dan ook perfect uitleggen (alé dat hoop ik) wie er investeerde in wat, wat voor mishandelingen er allemaal waren, wie er allemaal kritiek op had (zelfs met wat ze vonden) en ook over Leopold II zijn megalomanie en Stanley en zo. Ik bedoel, voor en achterkant in mini schrift? Dat MOET toch een goede vraag zijn?

Het is dus twee-twee en ik ben niet zeker. De vorige keer was ik zeker en ik zit met een negen dus ...

Ik zweer dat als Mr de Wever me er weer door laat dat ik 'Politieke Geschiedenis van België' nog eens helemaal zal lezen, net als 'Geschiedenis van België' van Marc Reynebeau.

En ik zweer hem ook dat als de herexamens uit zijn ik meteen begin aan het lezen van Palmer, wat ik gezworen heb voor mijn prachtige elf van Moderne en Hedendaagse.

Oh ja Dominique, voor wie ik de vragen net on gezet heb, je kunt altijd mijn schema komen halen, niet voor het schema maar voor alle extra info en namen die ik opgezocht heb. Geloof me, gewoon doorlezen zal al zijn vruchten afwerpen. Er zal er trouwens eentje van Pol en Soc. in de zaal gisteren.

Oh ja, nog een klein verhaaltje: ik en Iris wandelen naar onze plaatsen in E nadat we onze schema's, tassen etc. gedumpt hebben. Iris begint van 'Ik heb mijn GSM niet op stil gezet'. Ik: getver ik ook niet. Maar goed we gaan gewoon zitten want, zoals Iris al zegt: 'Wie belt er nu tijdens een examen?'. Sander dus. We zitten nog geen tien minuten neer, gaat er al eentje piepen, ik kijk naar Iris maar het is niet van haar, een half uur later is het de mijne natuurlijk ... En onbepaalde tijd later gaat er nòg een gsm af. Nou ja, het is weer zoiets typisch, laat jij jouw gsm achter dan gaan er opeens drie af. Soit, Iris en ik hebben, ondanks de Katholieke vraag, toch drie keer kunnen giechelen naar elkaar.

Achteraf heeft mijn gsm in mijn tas ook nog eens naar Michaël gebelt terwijl ik naar huis fietste. Het ding had zijn dag niet blijkbaar.

Evy at 00:28

11comments

11 Comments

at 30 augustus 2007 om 03:21 Anonymous Anoniem said...

Blij dat ik dat examen niet meer moet herdoen... ziet er trouwens moeilijker uit dan in eerste zit...
Succes nog met de rest! x
Ik moet nog 5 dagen, wippie!

 
at 30 augustus 2007 om 04:39 Blogger Evy said...

Nog tien ... En nog drie examens. Bubuh.

Van eerste zit bij ons weet ik alleen nog cultuurflamingatisme en Leopold I. Wat op zich eigenlijk ook niet zo moeilijk is.

 
at 30 augustus 2007 om 06:55 Blogger Sander Van der Maelen said...

Ik belde niet, ik sms'te! En 't was vlak voor 14u, om je succes te wensen. Dan zit je eens in met de mensen hun zieleheil...

 
at 30 augustus 2007 om 06:59 Blogger test account said...

Ergens ben ik blij dat Vermeir mij een vrijstelling voor dat vak heeft gegeven toen ik mijn IAJ formulier voorlegde...
Ik hoop dat je erdoor bent, Belgische geschiedenis blokken wens ik niemand toe...

 
at 30 augustus 2007 om 07:11 Blogger Evy said...

Grappig genoeg was het mijn favo vak van het tweede semester ...

En Sander, ik zeg niet dat ik niet blij was dat je sms'te (bellen, sms'en, één pot nat, het maakt allebei lawaai). Ik vond het zelfs leuk! (k)

 
at 30 augustus 2007 om 12:11 Blogger Sofie said...

Aha! Dat gsm-geluid was van jou!

Ik had zelfs niet aan Katholieke Unie gedacht. Joy... De rest viel redelijk mee, maar niet aan namedropping gedaan... We zien nog wel. Een vak meer of minder volgend jaar, ik begin er verbazend onverschillig over te worden.

 
at 31 augustus 2007 om 11:21 Blogger Prince Igor said...

pff !!

het ziet er zo moeilijk uit !!!

en opzich als ge het leert lijkt het niet zo moeilijk he, maar ge moet echt wel ALLES kennen he.

evy, goed als ik morgen middag eens langskom ?

 
at 1 september 2007 om 08:14 Blogger Jeroen said...

Ach, zoals bij zo veel geschiedenisvakken geldt: hoe algemener, hoe beter. Aangevuld met een fait divers hier en daar, en je bent er gegarandeerd door.:-)

 
at 2 september 2007 om 08:50 Blogger Prince Igor said...

constatatie van de dag: evy en ik hebben niet dezelfde cursus want haar boek heeft maar 12 hoofdstukken, en de mijne 16

meh, ik moet meer hoofdstukken doen :(

 
at 3 september 2007 om 02:58 Blogger Linde said...

Amai jullie hebben allemaal nog lang examens. Op mijn faculteit (en dus ook voor mij) is het morgen al gedaan. Geschiedenis van België klinkt als het saaiste vak ooit.
Evy en Dominique, van wie hebben jullie filosofie gehad en hoeveel hadden jullie op het examen? Ik vrees dat ik dat ***vak ga moeten meenemen en ik heb bijles nodig van jullie.

 
at 3 september 2007 om 12:29 Blogger Prince Igor said...

ik heb dat niet.
volgned jaar wel wijsbegeerte.

is dat iets gelijkaardigs ?

 

Een reactie posten